Miljöaktivist från Borås avbröt stor gala – för att lämna tillbaka pris
Cannes Lions är en årlig festival som i år pågår mellan 20-24 juni. Syftet med galan är att prisa det gångna årets bästa reklam.
Tidigare år har Gustav Martner, som är en forna reklambyråchef, vunnit priser för att ha producerat reklam åt biltillverkare och flygbolag. Nu för tiden är han klimataktivist samt ansvarig för marknadsrättfrågor på Greenpeace.
Under öppningen av måndagens gala klev han upp på scenen och lämnade tillbaka sitt gamla pris, och rullade även ut en banderoll med texen ”No awards on a dead planet, Ban Fossil Ads” på scenen.
– Precis som tobaksbolagen gör fossilindustrin vinster på mänskligt lidande. De kan med sin ekonomiska makt, via reklam och sponsoravtal, köpa sig unika möjligheter att påverka människors medvetande för att fortsätta hålla oss fast i ett fossilberoende. Trots de krig och konflikter fossilutvinningen skapar och de ödesdigra konsekvenserna för miljö och klimat väljer reklambyråer att fortsätta samarbetet med dessa miljöförstörare, säger Gustav Martner i ett pressmeddelande.
Är du mellan 16-25? Nu kan du läsa Borås Tidning gratis
BT erbjuder nu alla ungdomar möjligheten att läsa nyheter gratis i sex månader. Det är ingen kostnad och efter testperioden så upphör ditt konto automatiskt.