Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Innehåll A-Ö

          Borås Konstmuseum slår upp dörrarna igen

          Pressbild från utställningen ”GENERATION”.
          Pressbild från utställningen ”GENERATION”.
          Foto: Martin Mejia Rugeles

          Tisdag 16 mars slår Borås Konstmuseum upp sina dörrar igen. Dock under något begränsade former.

          Samma dag nyöppnar de den kritikerrosade utställningen ”GENERATION”. En utställning som öppnades 17 oktober men bara kunde hålla öppet i ungefär två veckor innan museet fick stänga ner all publik verksamhet med anledning av de allmänna råden kring covid-19.

          Nu, i och med regeringens nya beslut angående den så kallade ”begränsningsförordningen”, får konstmuseet tillfälle att öppna igen med samma begränsande regler som gäller för exempelvis butiker.

          Utställningen pågår till 1 april och är alltså öppen endast i elva dagar.

          Fakta

          Utställningen GENERATION

          En spegling av 1990-talets konstscen
          Konstnärer: Elisabet Apelmo, Cecilia Edefalk, Maya Eizin Öijer, FA+, Peter Geschwind, Peter Hagdahl, Katrine Helmersson, Karlsson Rixon, Bengt Olof Johansson, Hans Jörgen Johansen, Eva Larsson, Matts Leiderstam, Maria Lindberg, LPC, Annika Lundgren, Ebba Matz, Cecilia Parsberg, Kamilla Rydahl, Gisela Schink, Martin Sjöberg, Beckerell TV, Magnus Wallin, Elin Wikström, Per Wizén
          Utställningen Generation har ambitionen att överraska och ge en ingång till den period i svensk konsthistoria som föregick millennieskiftet. Det finns åtskilligt i 90-talets konstliv som påminner om hur nutidens konstscen ser ut och många namn är fortfarande aktiva. Det finns också betydande skillnader mellan då och nu, fram till dess hade konsthistorien exempelvis dominerats av män, detta ändrades verkligen under 90-talet. Det fanns också en befriande ”fuck you-attityd” och kanske var 90-talet det sista oskuldsfulla årtiondet, innan internet och sociala medier gjorde allting genomlyst och sökbart. Under den här tiden återuppstod en idealism och upprorsanda som påminde mycket om punkens vilja att provocera. Det fanns under dessa år såväl en nyvunnen konstnärlig frihet som ett utbrett ifrågasättande av hur ett konstverk bör se ut och vad konst kan vara.
          Utställningen är curerad av Lena Mattsson och Ola Åstrand som båda själva debuterade som konstnärer under 90-talet.
          Källa: Borås Konstmuseum