Rättegången mot busschauffören: ”Han var trött”

.
.
Foto:Johan Valkonen

Rättegången kring olyckan i Sveg.

Under onsdagen startade rättegången mot den busschaufför som misstänks för vållande till annans död vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik efter olyckan i Sveg där tre ungdomar miste livet.

Under åklagarens sakframställan lades fram att anledningen till olyckan skulle vara att chauffören var trött. Bland annat utgår man från Karolinska Sleepiness Scale (KSS) berättar P4 Sjuhärad. KSS är en skala som mäter trötthet. Skalan går från ett till nio.

När man överstiger sju så får man svårare att uppfatta och förutse sin omgivning. Genom modelleringar har haverikommissionen fått fram att chaufförens trötthetsnivåer varit över sju på KSS-skalan när olyckan skedde.

Chauffören har tidigare uppgett att han inte var trött när olyckan inträffade. Men haverikommissionens rapport menar att med tanke på tid på dygnet, att resan var monoton och att det var mörkt, har chauffören sannolikt haft nedsatt medvetandegrad på grund av trötthet. Även avkörningsvinkeln stöder den teorin.